האם ב- 2021 צריך בכלל איש יחסי ציבור?

לא פעם אני פוגש אנשים שמעלים את הטענה כי אין צורך באיש יחסי ציבור, למה לזרוק על זה כסף; אפשר לעשות לבד. ואכן גישתי מאד חדה בנושא אם אתם בעלי עסק ואתם יכולים לסגור כתבות לעצמכם, תעשו זאת. 

אולם בשטח אני נתקל באין ספור מקרים הפוכים שבהם בעלי עסקים ניסו לעשות יח"צ בצורה עצמאית וזה לא עבד. 

מה שתחסכו עליו בסוף יעלה לכם כסף

למותר לציין את העובדה כי רוב העסקים הקטנים בישראל נתקלים בבעיות תזרים ומחפשים לחתוך עלויות. אך יש לזכור כי גם צמצום עלויות צריך להיעשות בצורה מושכלת. קחו לדוגמא בעל עסק בתל אביב שמחפש להפחית עלויות, רוב הסיכויים שלא יוותר על האוטו אפילו שרוב הפגישות שלו בגוש דן. אז נכון שאפשר להגיע ממרכז ת"א לרמת גן וחולון באוטובוס ואפילו הוא יחסוך במהלך הזה כסף רב הכולל: עלות הרכב , דלק, רישוי, טסט, מוסכים וחניונים אך מנגד הזמן שיישרף לו שווה גם הוא כסף רב . אותו דבר תופס לגבי העסקת משרד יחסי ציבור, מה שתחסכו יעלה הרבה כסף.

אל תחסכו על איש יחסי ציבור

קבלו עכשיו דוגמא הכי פשוטה : לא מזמן הייתי באיזה מסיבה בחיפה (כן, כמו בשיר) מדובר באירוע מאד מושקע שבו בעלת המסיבה הוציאה סכום רציני בהבאת סלבים מתל אביב. כשראיתי מי הם אותם ידוענים ידעתי שמדובר באנשים מאד מוכשרים אך הסיכוי שלהם להיכנס לתקשורת הוא קלוש היות ולתקשורת יש מדרג פנימי שמטבע הדברים לא מפורסם בשום מקום שבו נחרץ הדין מי מסוקר ומי למעשה נשאר בחוץ. לאחר האירוע בעלת המסיבה פנתה לתקשורת והתאכזבה שהיא לא הצליחה לקבל אפילו פסיק בתקשורת. באופן ברור ניתן לומר כי אם היא הייתה נעזרת באיש יחסי ציבור מקצועי פעילות הסלבים הייתה מדויקת יותר והיא הייתה זוכה לחשיפה תקשורתית.

איש יחסי ציבור יכול למנוע לכם נזק תקשורתי

לעיתים אם לא מכירים את כללי המשחק שבהם מתנהל עולם התקשורת זה עלול להסב נזק. הנה סיפור נוסף מהחיים: לפני שנים אחדות יזם שפיתח מוצר מדהים פנה אל אחת מתוכנית האקטואליה בערוץ 2 המשודרות אחר הצהריים, העורכים התלהבו מהמוצר והם החליטו לשלוח צוות צילום אליו לחברה. היזם ראה כי טוב, תאבונו התקשורתי התרחב והוא פנה באותו יום בנוסף לתוכנית אקטואליה בערוץ 10 המשודרת אף היא אחר הצהריים וגם שם נסגרה לו כתבה. היזם היה בעננים. אולם מהון להון, אנשי ערוץ 2 ראו שבאותו יום היזם הופיע שעה קודם בתוכנית המתחרה. כן כן כולם בענף יודעים לעומק מה קורה אצל המתחרים. למרות שהכתבה עליו צולמה ונערכה והיתה אמורה לעלות לשידור בעוד שעה. האייטם על אותו יזם סולק מיידית מהתוכנית בערוץ 2 מדובר גם בתוכנית שלמרבה צערו של היזם, היתה בעלת רייטינג גבוה יותר. לא עזרו כל ההתנצלויות. האמון ביזם צנח פלאים. קרוב לוודאי שסיכוייו לקבל אייטמים בשנים הקרובות באותה תוכנית בערוץ 2 נושקים לאפס. אילו אותו יזם היה שוכר איש יחסי ציבור ששוחה בתחום ברור לו כי חוק האקסקלוסיביות הוא בגדר נשמת אפה של התקשורת, הפיאסקו הזה היה לחלוטין נמנע.

ניסוח הודעת פנייה לתקשורת

עוד דוגמא הכי פשוטה שיש, חבר שהוא מנהל שיווק בתחום ההיי טק רצה מאד לקבל כתבה על המקום שבו הוא עובד, אולם  לחברה שלו לא היה תקציב ליח"צ. את הכסף של הגיוס הם שפכו כיד המלך על מסעדות בצהריים, דלקנים, צימרים, שולחן ביליארד מפואר ומה לא, אותו חבר שלח פרטים על החברה לכמה עיתונאים אך זכה להתעלמות מוחלטת. כשאבדו התקוות הוא פנה אלי ושלח לי את ההודעה, מיד הבחנתי כי ההודעה נכתבה בצורה חובבנית, זה היה כאילו הוא שלח פלייר. רחוק אלף שנות אור מניסוח אלמנטרי של הודעה לעיתונות. שיניתי את ההודעה' העברתי לעיתונאי רלוונטי לתחום והאייטם נכנס. 

יצוין כי פעמים רבות העיתונאים עובדים תחת דד ליינים קשוחים מאד. הם צריכים תוך זמן קצר להשיג מרואיינים ויתרה מכך לכתוב את הכתבה. במקרים כאלו הם פעמים רבות פונים לאנשי יחסי ציבור שמשיגים להם במהירות את המרואיינים.

קשור: יחסי ציבור לעסקים קטנים – כך עושים את זה

תקשורת יחסי ציבור

איש יחסי ציבור יכול למנף לך את העסק

תחום יחסי ציבור זה ענף עם המון קודים שמי שלא מכיר אותם סיכויי ההצלחה שלו נמוכים יותר. איש יחסי ציבור מקצועי חיי את הענף, מעורה בתחום, קורא את כל העיתונים, יודע איזה אייטם מעניין את התקשורת ומה מעניין את העיתונאי הספציפי, איך לפנות אליו, איך לכתוב הודעה לעיתונות מותאמת שתעורר עניין חזק בקרב הכתב.

לסיכום, כמו עו"ד טוב ורואה חשבון טוב, איש יחסי ציבור מקצועי לא עולה כסף אלא להפך, בעבודה נכונה הוא יגרום לחיזוק החשיפה שלכם, לחיזוק המותג והמיצוב, לבולטות מול מתחרים ובסופו של יום יזרים לכם יותר כסף לקופה. 

שאלות ותשובות נפוצות

הכללים פשוטים יש עדיפות גורפת לבעל ניסיון בתחום, למעשה הבחירה היא די קלה בניגוד לעבודתו של רואה חשבון או סוכן ביטוח, בתחום היח"צ ניתן לראות את התוצרים של איש יחסי הציבור בשטח. פרמטר חשוב ביותר נוסף זה הכימיה עם איש יחסי הציבור אדם בעל יחסי אנוש טובים אתך, סביר שיהיו לו גם עם העיתונאים שזה מפתח אלמנטרי להצלחת העבודה.

באופן גורף עדיף לשכור שירותי יחסי ציבור. היות ואין צורך לשלם את כל התנאים הסוציאליים ואת מיסי המעביד השונים שמעלים את ההוצאה הכללית. מעבר לכך אם שוכרים שירות ולא מרוצים אפשר לבטל בנקל לעומת עובד של החברה שבהרבה פעמים (אתם בטח מכירים את זה…) נקשרים אליו רגשית וזאת הסיבה הבלעדית שהוא ממשיך לקבל משכורת.

מחיר השירות תלוי בגורמים רבים כגון, היקף העבודה, סוג הלקוח ובניסיון המשרד ובלי כל הפרטים זו תשובה שקשה לענות עליה. בגדול – טווח המחירים נע בין 5000 ₪ – 50000 ₪ לחודש.

פתיחת שיחה
שוחחו איתנו
היי שלום רב,
כיצד נוכל לעזור לך?